DONGEN - Er zijn plannen om woonwagenlocatie de Kalmoestuin in Dongen uit te breiden. In september vroeg het college de gemeenteraad daarvoor om een financiële bijdrage van 40.000 euro. Het gaat om een vrij complex raadsvoorstel dat kritische vragen opleverde bij verschillende partijen in de raad. “Het is een ongebruikelijk voorstel’’, aldus Perry Wens (VVD Dongen).
Het desbetreffende raadsvoorstel bestaat uit een drietal stukken. Cees Zwaal van de Volkspartij Dongen legt uit: “Allereerst de uitbreiding van de locatie. Het tweede was een plan om voor twee staanplaatsen de grond te verkopen aan de Woningbouwcorporatie Casade. Het derde punt was dat men op die vier locaties een semi-sociale huurwoning wilde neerzetten. Ofwel een woonwagen of wel een tinyhouse/flexwoning.’’
In de Kalmoestuin zijn momenteel zeven staanplaatsen voor woonwagens. De locatie is eigendom van wooncorporatie Casade. Zij verhuren de grond aan bewoners, de woonwagens zijn eigendom van de bewoners zelf. Twee woonwagens moeten worden vervangen, omdat deze in slechte staat zijn. Daarnaast ligt er dus een plan om uit te breiden met twee extra staanplaatsen. Het plan is om op zowel de twee bestaande plaatsen als op de beoogde nieuwe plaatsen sociale huurwoningen te realiseren in de vorm van flexwoningen of Tiny Houses.
Onrendabele top
“Dat is het raadsvoorstel en dat maakt het onmiddellijk heel erg complex omdat je een aantal processen door elkaar hebt lopen. Je wil uitbreiding, je wil grond verkopen en je wil flexwoningen plaatsen’’, aldus Zwaal. Vervolgens staat in het raadsstuk dat Casade aangeeft dat er een onrendabele top is van 40.000 euro. Zwaal: “Eigenlijk vroeg het college dus aan ons: 'mogen we uitbreiden, mogen we voor twee staanplaatsen grond verkopen aan Casade en mogen we 40.000 euro.’’'
Dit leverde veel vraagtekens op bij Zwaal en zijn partij. “We zijn helemaal niet tegen de uitbreiding, maar we wilden meer uitleg over de onrendabele top. We hebben via technische en aanvullende vragen tijdens de opiniërende raad gevraagd om meer uitleg. Waarom is de 40.000 euro nodig en wat is die onrendabele top precies? Daar kregen we geen sluitend antwoord op.’’
Precedentwerking
VVD-raadslid Perry Wens deelde de vraagtekens met Zwaal: “Wij vinden dat Casade een eigen kerntaak sociale woningbouw heeft en kapitaal krachtig genoeg is om dit te doen. Ook zijn we bang dat het precedentwerking gaat scheppen. Op het moment dat wij voor ieder project geld beschikbaar gaan stellen, waar leg je dan de grens en hoe ver ga je?’’
Wens vindt het geen taak van de gemeente om hierop te financieren. Hij geeft aan dat de VVD niet tegen de uitbreiding van het woonwagenterrein is, mits het binnen de kaders past. “We hebben geen moeite met de uitbreiding, maar met de manier waarop. Omdat het niet gebruikelijk is, willen wij eerst meer onderbouwing.’’
De reden die het college geeft is dat het om een specifieke doelgroep gaat en daarom wel gebruikelijk is dat de gemeente daaraan bijdraagt op financieel vlak. Dit omdat ze een zorgplicht hebben voor specifieke doelgroepen. Niet alle partijen waren fel tegen de financiering. Het CDA en D66 waren er juist voor, vanuit deze partijen klonk dus een ander geluid.
Jacques van der Aa, raadslid CDA Dongen- ’s Gravenmoer vertelt: “Tijdens de opiniërende behandeling van het raadsvoorstel in de raadsvergadering van 5 september 2024 heeft het CDA aangegeven dat er volgens ons sprake is van een acceptabel voorstel. Bij nader inzien en nadere bestudering van de stukken zijn ook wij tot de conclusie gekomen dat de onderbouwing over de financiering onvoldoende duidelijk is en tot misverstanden zou kunnen leiden. Daarom hebben wij op 19 september 2024 ingestemd met het niet verder besluitvormend behandelen van het raadsvoorstel. Bij een goede financiële onderbouwing en goede (nieuwe) afspraken met de woningbouwcorporatie kunnen wij positief staan tegen over de uitbreiding en gedeeltelijke financiering door de gemeente. Gemeenten zijn immers verantwoordelijk voor het beleid voor woonwagens en standplaatsen (als onderdeel van het volkshuisvestingsbeleid)’’, vertelt Jacques van der Aa, raadslid CDA Dongen- ’s Gravenmoer.
Het CDA vindt in tegenstelling tot de VVD dat de financiering wel past binnen de taak van de gemeente. “Ja, zowel bij de gemeente als bij de woningbouwcorporatie ligt een verantwoordelijkheid en taak in het bereiken van de doelstellingen en afspraken in het regionaal vastgestelde woonwagen- en standplaatsenbeleid. Gemeenten moeten bij de vaststelling van het lokale woonbeleid rekening houden met de wensen van woonwagenbewoners. Dat doen ze onder meer door te zorgen voor voldoende standplaatsen.’’
Na de ontstane discussie in de raadsvergadering is het plan voor de uitbreiding op pauze gezet. Het college gaat het voorstel herzien en komt er daarna op terug. De raadsleden wachten tot er een verbeterd voorstel aan de raad voorgelegd wordt.