NIEUWKUIJK - Het Metallikoor heeft een kalender gemaakt waarvan de opbrengst naar KWF Kankerbestrijding gaat. Op elke bladzijde staat een lid van het koor. 'De foto waarop de mannen naast elkaar staan, stond er in nog geen vijf minuten op', zegt Dennis Münninghoff, zakelijk leider van het Metallikoor.
Het koor treedt onder andere op op festivals. "Het is eigenlijk heel gebruikelijk om daar je eigen merchandise te hebben. Nu we naar het einde van het jaar gaan, zei één van onze koorleden: 'waarom maken wij geen kalender?'" Omdat het kort dag was om een kalender voor 2025 te maken, is het een verjaardagskalender geworden. "Het was veel plannen. Alleen al om iedereen voor de foto's op de juiste tijd, op de goede plek te hebben. We hadden twaalf ideeën nodig, want je moet natuurlijk twaalf pagina's vullen. Het was vier weken aanpoten." Maar nu ligt er dus een verjaardagskalender klaar, die tijdens optredens en op de website verkocht wordt.
Professioneel
Tijdens de fotoshoot was iedereen professioneel, beaamt Münninghoff. "Als je iets afspreekt, doe je het op een professionele manier. De foto waarop de mannen naast elkaar staan, stond er in nog geen vijf minuten op." Maar dat is natuurlijk niet de enige foto die is gemaakt. Alle maanden van de kalender zijn voorzien van een foto met een citaat. Alle citaten passen bij de foto's waarin de relatie tussen mannen en vrouwen op de korrel wordt genomen.
Al het geld naar KWF
Het geld dat met de kalender wordt binnen gebracht gaat naar KWF Kankerbestrijding. Maar geld dat het koor bijvoorbeeld krijgt voor een optreden gaat ook naar dit goede doel. Metallikoor is vanaf de start namelijk al verbonden met KWF Kankerbestrijding.
Ook mannenkoor
Voordat Metallikoor bestond, was er wel al een vrouwelijke versie: The Rockit. Het koor kreeg regelmatig de vraag of er ook mannen mee mochten doen. "Uiteindelijk kwam het idee om iets met mannen te doen, maar dan moet het wel echt totaal anders zijn dan een gemiddeld mannenkoor. Daar is Metallikoor uitgekomen." Alleen al door de muziekkeuze onderscheidt het koor zich van andere mannenkoren in Nederland. "We zijn het enige metalkoor in Nederland. Het gaat niet alleen om de muziek, maar ook om de hele show eromheen. Daardoor is het interessant om naar te kijken." Het koor zingt metal- en rocknummers of populaire nummers in een metaljasje, zoals Mamma Mia van ABBA. Binnen het koor regelt Münninghoff de publiciteit rondom de optredens, stemt hij de techniek af met de organisatie en zorgt hij dat het koor op de goede locatie terechtkomt.