WAALWIJK - De gemeente Waalwijk zet zich al jaren in op het gebied van buurtbemiddeling. Bij buurtbemiddeling kunnen mensen terecht die overlast ervaren van hun buren. Denk aan harde muziek, overhangende takken en erfafscheiding. De buurtbemiddeling wordt gedaan door enthousiaste vrijwilligers.
“Als eerst praten we met de persoon die ons gebeld heeft, om zo een duidelijk beeld van de situatie te krijgen”, vertelt vrijwilliger Kees. Dan wordt er gevraagd of hij of zij open staat voor een gesprek met de buurman of buurvrouw.
Gesprek
Als de vrijwilligers een duidelijk beeld van de situatie hebben gekregen, zoeken ze het een deur verder, namelijk bij de buurman of buurvrouw met wie het conflict is. “Als we binnen mogen komen, proberen we het verhaal vanuit hun standpunt te krijgen”, vertelt Kees.
Ook dit bezoek wordt afgesloten met de uitnodiging voor een gesprek met de buren. Als beide buren met elkaar het gesprek aan willen gaan, wordt dit gepland op neutraal terrein. “Tijdens zo’n gesprek komt er vaak naar voren dat er meer dingen spelen dan waarvoor in eerste instantie gebeld is. Mensen krijgen een spiegel voorgehouden en komen er vaak achter dat ze zelf ook iets moeten veranderen”, aldus Kees.
Overtuigingskracht
Het kan ook voorkomen dat een van de partijen niet in gesprek wil met de buurtbemiddeling. Dit komt bijvoorbeeld omdat diegene helemaal niet denkt dat hij iets fout doet of iets doet wat iemand anders kan irriteren. Dat wekt dan ook enige emotie op bij vrijwilliger Kees: “Als dat gebeurt, heb je als vrijwilliger het gevoel dat je onvoldoende je kwaliteiten gebruikt hebt om tot een oplossing te komen”, vertelt hij.
Meestvoorkomende meldingen
Geluidsoverlast is een van de meestvoorkomende meldingen. Ook stank komt vaak terug. Coördinator buurtbemiddeling Sil Sanders vertelt dat er ook meldingen zijn waarvan je eerst misschien denkt: ‘Waar hebben we het nou over?’, bijvoorbeeld dat een heg twee centimeter te ver uitsteekt op andermans terrein. “Het is wel belangrijk om hierbij te bedenken dat er bij deze situaties vaak meer speelt dan alleen de heg die te ver uitsteekt”, aldus Sanders.
Alleen bemiddeling
Kees vult haar aan: “Wij zijn geen rechter die het probleem komt oplossen, we proberen gewoon twee partijen met elkaar te laten praten. Hierbij hopen we dat beide partijen een oplossing kunnen vinden en weer op een fatsoenlijke manier met elkaar om kunnen gaan. Ook proberen we zo objectief mogelijk te zijn, uiteindelijk moet het van de mensen zelf komen. Vaak merken we dat dit lukt.”