HEUSDEN – Oekraïense kinderen die nu in de gemeente Heusden wonen, kunnen binnenkort les krijgen bij kindcentrum De Vlechter in Vlijmen en kindcentrum Wereldwijs in Drunen.
Nederlands bij De Vlechter
“Wij gaan kijken wat past op onze school”, zegt Dominique Habraken, directrice van De Vlechter. Omdat Habraken het belangrijk vindt dat de kinderen integreren, gaan de Oekraïense kinderen meedraaien in de bestaande groepen. De kinderen krijgen naast het reguliere onderwijs extra ondersteuning in de Nederlandse taal. “Er komen vaker kinderen op school die de Nederlandse taal niet machtig zijn. Die taalbarrière kunnen we niet wegnemen. We kunnen alleen proberen om daar zo goed mogelijk op te anticiperen. Dat lukt ons aardig,” aldus Habraken. Wanneer de nieuwe leerlingen arriveren, weet Habraken niet precies. “Ik ben van mening dat ze zo snel mogelijk naar school moeten.”
Wereldwijs
Bij Wereldwijs gaan ze het anders aanpakken. “Tot aan de zomer worden de leerlingen in één groep opgevangen, zodat ze de tijd krijgen om te kunnen wennen en landen”, zegt Nicole Meesters, directrice van Wereldwijs. De school trekt samen met de gemeente op om dit te organiseren. Of deze lessen in het Nederlands of Oekraïens gaan zijn, weet Meesters niet. Ze denkt wel dat er aandacht besteed gaat worden aan de Nederlandse taal, zodat de Oekraïense en Nederlandse kinderen samen kunnen spelen en een beetje kunnen communiceren. Daarnaast wordt er gekeken of deze leerlingen ook mee kunnen doen in het gymaanbod.
Gevoelens uiten
Naast het lessenaanbod wil de school ook aandacht besteden aan creativiteit, sport en spel. “Dat is gunstig voor kinderen die wat meegemaakt hebben, want je hebt geen taal nodig om je gevoelens te kunnen verwerken. Dus daar zal ook rekening mee gehouden worden.” Meesters verwacht dat de nieuwe leerlingen na de meivakantie aankomen, dan is het lokaal er klaar voor. De huidige leerlingen van Wereldwijs krijgen een gastles van Unicef over wat vluchten uit het buitenland inhoudt. Ze zullen de nieuwe schoolgenoten daarom ook ‘leerlingen’ noemen in plaats van ‘Oekraïense vluchtelingen’. De leerlingen zijn enthousiast over hun nieuwe schoolgenoten: “Ze hebben van alles bedacht om de nieuwe leerlingen een warm welkom te geven. Zo hebben ze slingers gemaakt met hartjes en vlinders erbij."